Monday 30 April 2012

YES TERBAEK!!! SAFETY TOOL BOX

Selalunya safety tool box akan di selitkan dengan senaman ringan , poco-poco,so ini yang terbaru agak menarik semua orang leh kongsi...senaman chicken dance....dari top manager ke workers can make it easy...

Banyak perkara yang boleh kita lakukan untuk menambah baik nilai dalam pengisian tool box.Antaranya juga:
1. Bacaan doa
2. kawad kaki
3.Tepuk tangan pengakap
4.urutan friend to friend
dan lain2 yang dirasakan mampu menaikkan semangat kerja dikalngan pekerja..Kerana apa??? Safety tool box juga bukan hanya menfokuskn kepada bagaimana menjaga isu keselamatan ketika bekerja,malah turut mengambil berat mengenai isu kesihatan yang berkait rapat dengan cara kerja kini yang didapati boleh memberi kesan buruk secara acute effect atau chronic effect.

Tapi untuk hal ini mari kita tumpukan masalah ERGONOMIK dalam pekerjaan. Ergonomik  adalah satu bidang saintifik yang menfokuskan kepada cara untuk menyesuaikan kerja dan persekitaranya kepada manusia yg melakukan tugas tesebut. Ia menggabungkan faktor fisiologi,psikologi, ukuran anthropometrik pekerja dan jenis kerja yang dilakukan dari segi beban kerja,frekuensi kerja, tempoh lama bekerja dan postur pekerja ketika melakukan kerja. Ergonomik adalah satu bidang yang penting kerana ketidakseimbangan kerja dan keupayaan  kapasiti pekerja akan membawa pelbagai masalah berkenaan kesihatan..

sharing by yours SHO,
-MUSTAFA SAAD-

No comments:

Post a Comment